Wat zijn de oorzaken van dikke enkels en wat kun je eraan doen?

Een groot deel van de bevolking heeft geregeld last van dikke voeten. Behalve zwangere vrouwen en ouderen, hebben ook jongeren soms last van dikke enkels. Vervelend! In dit artikel bespreken we de verschillende oorzaken waarom je last kunt hebben van gezwollen voeten én wat je eraan kunt doen.

Waarom krijg je opgezwollen enkels?

Je krijgt last van dikke voeten en dikke enkels als de doorbloeding in je onderbenen om de één of andere reden niet ideaal is. Door de slechte bloedcirculatie, krijg je last van oedeem of vochtophoping.

Wat zijn de mogelijke oorzaken en wat moet je doen? 

Er zijn verschillende oorzaken. Hieronder lijsten we de meest voorkomende op. 

Oorzaak 1: hitte

Wanneer het lekker warm is, wil je lichaam warmte lozen. Hiervoor worden de aderen wijder gemaakt, waaronder de aderen in je onderlichaam. Zo wordt er meer bloed aangevoerd naar je benen en enkels. ‘s Avonds, als het kouder wordt, worden de aderen weer hun normale omvang, waardoor het extra bloed weer naar het hart moet worden gepompt. Als dit niet goed lukt, merk je dat aan de vochtophoping bij je enkels.

Op een warme dag is het daarom een aanrader om veel water te drinken. Laat daarnaast even het zoutvaatje naast je staan als je eet, want zout houdt vocht vast in je lichaam. Beweeg ook genoeg op een warme dag. Als je genoeg beweegt, blijven je kuitspieren actief. Deze helpen dan op het einde van de dag met de bloedcirculatie. 

Oorzaak 2: niet genoeg bewegen

Als je vaak uren achter je bureau zit, of geregeld lange uren reist in een vliegtuig/bus/trein, dan kun je ook last krijgen van gezwollen voeten. Je kuitspieren, die normaal meehelpen met de bloedcirculatie worden lui door het stilzitten. Hierdoor kan er vocht achterblijven in de laagste plekken van het lichaam. 

Probeer daarom tijdens het werk geregeld een stukje te wandelen. Ook op een lange vlucht of bus/treinreis is het een aanrader om – indien het mogelijk is- af en toe een beetje te bewegen. Probeer daarnaast niet met je benen gekruist te zitten, want dit knelt je aderen af. Wat ook handig kan zijn, is het dragen van steunkousen. Deze drukken op je onderbenen, waardoor de bloedcirculatie wordt gestimuleerd.  

Oorzaak 3: voeding

Ook je voeding kan veel invloed hebben op je lichaam. Zoals bij ‘Oorzaak 1’ al aangegeven, houdt zout (of technisch gezien het natrium in het zout) vocht op in het lichaam. Ook alcohol zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Pas dus op met zout en drink niet te veel. 

Oorzaak 4: medische redenen

Ben je jong en gezond en heb je toch last van dikke enkels? Dan kan er een medische oorzaak aan de basis van je probleem liggen, zoals diabetes. Wij raden je aan om hiervoor contact op te nemen met je dokter.