Ontdek de voordelen van superfood Maca

Je komt het steeds vaker tegen, de term superfoods. Dat klinkt spectaculair, maar het is natuurlijk niet zo duidelijk wat er precies mee wordt bedoeld. Eigenlijk is het een verzamelnaam voor voeding die veel vitamines, mineralen en andere stoffen bevatten die bijdragen aan een gezond en gevarieerd dieet. Bekende superfoods zijn bijvoorbeeld gojibessen, hennepzaad en donkere chocolade. Maar ook minder bekende voedingsstoffen vallen daaronder, zoals bijvoorbeeld Maca

Wat is Maca?

Maca is een plant die voornamelijk in Peru groeit. De plant is tweejarig en hoewel de plant zelf ook kruidachtig is, is vooral de wortel de reden dat deze plant bekend staat als superfood. Al meer dan tweeduizend jaar geleden gebruikten de Peruanen de plant om zijn geneeskrachtige werking. De wortel werd gekookt en gedroogd en uiteindelijk tot poeder vermalen. De kleur van dit poeder varieert van geel en rood tot zwart. De reden hiervan is dat de schil de kleur bepaalt, net als de hoeveelheid zetmeel die in de betreffende wortel zit. 

Wat maakt Maca een superfood?

Deze superfood staat erom bekend dat hij vitaminerijk is en bovendien ook veel antioxidanten bevat. Bovendien zitten er veel mineralen zoals ijzer in en ook calcium. Al deze zaken dragen bij aan je gezondheid, zoals een betere weerstand, de productie van rode bloedcellen en stevige botten. Heb je een verminderde weerstand, weinig energie of last van je menstruatie dan kun je er baat bij hebben als je Maca door je eten doet. Je kunt het poeder mengen met allerlei gerechten. Zoals bijvoorbeeld in je smoothie die je als ontbijt drinkt, je mengt het door de yoghurt of je gebruikt het in een frisse salade. Het is bovendien goed te combineren met andere superfoods. 

Kun je gevoelig zijn voor Maca?

Hoewel Maca omschreven wordt als een kruidachtige plant, is het eigenlijk familie van de aardappel en zijn er ook connecties met broccoli en bloemkool. De wortel is ook een soort knol en hij smaakt naar aardappel. Als je gevoelig bent voor groenten als bloemkool en spruitjes, kan het zijn dat je datzelfde ervaart bij Maca. Het is dus raadzaam in dat geval eerst een kleine hoeveelheid Maca door je eten te verwerken, zodat je zeker bent dat je er geen last van zult krijgen. Ook als je last hebt van een schildklieraandoening en bepaalde vormen van kanker of als je zwanger bent, is het verstandig om je huisarts te raadplegen voordat je Maca eet.

Maca als voedingssupplement

Wil je profiteren van Maca als superfood en ben je op zoek naar een gemakkelijke manier om dit aan je dagelijkse voeding toe te voegen? Kies dan voor Maca in de vorm van een voedingssupplement. Je neemt de Maca in de vorm van capsules in, zodat je zeker weet dat je ook de juiste dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt. Drie keer daags een capsule volstaat, bij capsules van 250 milligram. De capsules zijn, net als de Maca zelf, volledig geschikt voor een veganistisch dieet. Koop je het supplement als losse poeder, dan kun je dagelijks een theelepel aan je maaltijd toevoegen. Dankzij de zoete smaak is het een lekkere aanvulling en je profiteert van alle positieve eigenschappen.