De menopauze als oorzaak van urineverlies

Tussen het 45e en 55e levensjaar vindt bij de meeste vrouwen de periode van menopauze, oftewel de periode na de laatste menstruatie, plaats. We noemen dit ook wel de overgang en zoals u -wellicht uit eigen ervaring- weet, kan dit gepaard gaan met diverse klachten. Dit zijn opvliegers, stemmingswisselingen, hoofdpijn maar ook regelmatig urineverlies. Ruim één op de drie vrouwen in de overgang heeft er last van. Bij sommige vrouwen betreft dit slechts enkele druppeltjes, maar bij een derde is het urineverlies van dusdanige aard dat men besluit er hulp voor te zoeken.

De gevolgen van urineverlies voor vrouwen die midden in het leven staan

De gevolgen van urineverlies voor vrouwen in de menopauze blijven niet alleen beperkt tot het praktische vlak. Incontinentie geldt vandaag de dag nog steeds als een taboe. Liever komt men er niet voor uit. Dit leidt er ook toe dat vrouwen zich gaan schamen en bepaalde activiteiten zoals sporten gaan vermijden. Ook voelen vrouwen zich vaak ‘vies’, wat hun zelfbeeld vanzelfsprekend niet ten goede komt. De impact van urineverlies is vaak groot. Zonde, want er kan wel degelijk iets aan gedaan worden.

Soorten urineverlies die tijdens de menopauze kunnen optreden

Incontinentie ziet er niet bij iedereen hetzelfde uit. Er bestaan verschillende vormen, waarbij stressincontinentie en urge-incontinentie vooral voorkomen bij dames in de overgang. Stressincontinentie, ook wel inspanningsincontinentie genoemd, betreft urineverlies dat optreedt bij lichamelijke inspanning. Dit kan bij het hoesten of het niezen zijn, maar ook tijdens het sporten of het tillen van een zwaar voorwerp zijn. Urge-incontinentie wordt ook wel aandrangincontinentie genoemd en betreft een situatie waarin u plotseling sterke aandrang krijgt en deze maar moeilijk het hoofd kunt bieden.

Lage oestrogeenniveaus als oorzaak voor urineverlies

Aan urineverlies in de menopauze liggen diverse oorzaken ten grondslag. Eén daarvan is het tekort aan oestrogeen dat in die periode optreedt. Een verlaagd oestrogeenniveau maakt de plasbuis en de weefsels eromheen slapper, waardoor deze niet meer zo goed kan worden afgesloten. Ook het spierweefsel in de vagina wordt dunner en minder elastisch en de buik- en bekkenbodemspieren worden slapper. Dit betekent dat de baarmoeder een lagere positie in uw buikholte aanneemt en zo nog eens extra op uw blaas kan drukken. Om diezelfde reden komen terugkerende blaasontstekingen bij vrouwen in deze leeftijdscategorie ook frequent voor.

Verslapping van de bekkenbodem

Heeft u een sterke bekkenbodem, dan hoef het tekort aan oestrogeen niet per se tot problemen te leiden. Heeft deze echter aan kracht verloren, dan kan urineverlies wel optreden. De bekkenbodem wordt in de loop van een vrouwenleven bijvoorbeeld flink op de proef gesteld door zwangerschappen en bevallingen. Ook een te hoog lichaamsgewicht heeft een negatief effect op urineverlies, net als het verrichten van zware werkzaamheden. Hoest u langdurig, bijvoorbeeld wegens astma of een ander longprobleem? Ook dit leidt tot verslapping van uw bekkenbodem.

Het gebruik van incontinentiemateriaal

Urineverlies is geen proces dat onlosmakelijk aan het ouder worden is verbonden. Het is daarom dus ook niets wat u zomaar hoeft te accepteren. De eerste negatieve gevolgen van urineverlies kunt u ondervangen door het gebruik van het juiste incontinentiemateriaal van bijvoorbeeld TENA. Incontinentieproducten zijn verkrijgbaar in verschillende soorten -de meeste vrouwen die zich in hun menopauze bevinden, gebruiken inleggers of pants- en absorptieniveaus. In het begin is dit een kwestie van uitproberen, maar de meeste vrouwen ervaren dat ze na een korte tijd vertrouwd zijn met het gebruik hiervan.

Bekkenbodemfysiotherapie

Urineverlies tijdens de menopauze is een probleem dat aangepakt kan worden. Alhoewel incontinentieproducten u tijdelijk helpen uw dagelijks leven zoveel mogelijk te leiden zoals u wenst, vormen ze geen permanente oplossing. Het beste wat u kunt doen, is het trainen van uw bekkenbodem. Ondanks het feit dat er op internet veel oefeningen te vinden zijn, kunt u dit het beste onder begeleiding van een bekkenfysiotherapeut doen. Deze leert u uw bekkenbodemspieren aan te spannen en te ontspannen en deze zo sterker te maken. U krijgt van uw therapeut oefeningen mee die u op elk moment kunt uitvoeren, zowel thuis als buitenshuis.